September 2, 2013

Jeg liker Tøyen jeg

Man bør kanskje ikke gå ned fra tbanen alene på natta, eller vandre bort til Grønland alene på kveldstid. Å bære med seg mye verdisaker er heller ikke det lureste, men om du ser bort i fra det, så er Tøyen en innmari fin plass å bo.

Jeg flytta inn i seksmannskollektivet for nøyaktig en måned siden - og jeg har forelska meg helt i den vibrante bydelen. Det er så mange farger her, så mye liv, så mange kulturer samlet på en plass. Det er liv utafor stuavinduet døgnet rundt, barneforeldre dytter barna sine på huska til tolv på natta, backpackere vandrer rundt, og rett borti høgget ligger det til og med en vakker mosaikk-moské.

Om jeg går ned til parken ser jeg kjærestepar flørte og nysgjerrige mannfolk sitte åpenlyst og stirre på det som utspinner seg foran dem, folk går tur med bikkjene sine(-som seg hør og bør i en park), fedre leker gjemsel bak trær med sine små øyenstener, og murvegger er pynta opp med kreativ grafitti.

Går jeg lengre ned møter jeg på kiosken med det beste navnet, Sonja frukt og tobakk, og jeg kan, om jeg føler for det en dag, vandre helt bort til det bugnende grønnsaksmarkedet på Grønland. En plass hvor det er helt normalt å hilse på alle andre språk enn norsk.

Også skal det sies at de jeg bor sammen med er ikke så verst de heller. Jeg kjente ingen av de fra før av, men jeg føler meg virkelig hjemme her. Kan godt bare stå opp i helgene og bunkre med pysj i en av sofaene i stua uten at det skjemmer noen. Jeg har det bra.

- Hvor bor du hen, og hvordan trives du?

(jeg sa jeg ikke skulle blogge før jeg skulle ut på tur, men enkelte ting må bare ut likevel.)

// Telling about the lovely feeling of living in a very vibrant and colorful part of Oslo, where families play outside until it's dark, and where I live just a short walk away from a lovely vegetable market.


3 comments:

  1. Så bra at du trives så himla godt! :D Jeg bor på Bjølsen, og det er et veldig fint sted å bo på! Jeg sliter fortstt litt med å venne meg til Oslo og rush-trafikk og anonymiteten som følger med storbyen da, og det har jeg gjort i over ett år nå.. :P Men her på Bjølsen er det veldig fint altså! :D Jeg er veldig fornøyd med å gå her nå, selv om jeg slettes ikke ønsker å bo her for alltid^^

    ReplyDelete
  2. Ååå, Oslo! Så bra at du trives.
    Forelsket meg i bioen din, og tenker å lese over innleggene dine for tips til min egen reise.
    Lykke til videre :-)

    Sandra/reisedagboka.net

    ReplyDelete
  3. Så fine bilder du har tatt :)

    ReplyDelete