July 9, 2013

Living by a host family

Jeg valgte å bo hos en vertsfamilie under tiden min som frivillighetsarbeider, da jeg virkelig ville kjenne på kroppen hvordan det er å leve det Sør-Afrikanske livet. Og jeg angrer ikke.
Å bo hos en vertsfamilie er kjempekjekt. Om det er noe, så har du noen å snakke med bortsett fra byråets kontaktperson. Du spiser middag sammen med noen som en familie, og slipper å lete etter en restaurant når du kommer sliten hjem fra jobb. Du får virkelig tatt del i noens dagligliv, og den gyldne muligheten til å delta på aktiviteter og happenings du eller ikke ville kommet på. Slik som meg - jeg har bl.a. vært med på korøvelser, gudstjenester, og sist søndag, en body builder-event i nabobyen. 

Om du vil inn til byen å feste eller være turist en dag eller to, så er det ikke vanskeligere enn å booke et rom på hostel inne i byen. Jeg har enda ikke møtt på et hostel her i Cape Town som jeg synes er crappy. Mer heller det motsatte. Hostellene har faktisk vært innbydende. (Men merk deg at også her i SA gjelder borte bra, men hjemme best etter ei stund. Jeg og Jules tok oss selv i å savne familien vår etter bare ei natt borte...)

Problemer med vertsfamilier kan forekomme. Beste løsning da er å ta det direkte opp med de/den det gjelder, men om ikke det fungerer så har du alltid kontaktpersonen din fra reisebyrået å prate med. Det er også mulig å bytte vertsfamilie. Byråene stiller da ofte et krav om at du har prøvd en periode på tre/fire uker først. Men husk: De første ukene i et annet land, hos en annen familie, er ofte preget av usikkerhet. Så hold ut. :-)

Og du, reisetipsene du får fra vertsfamilien er GULL verdt.

//
I chose to live by an South African host familiy for my volunteer work, since I wanted to get a first hand experience with the SA way of life. And I don't regret it.
To live by a host family is really nice. If there is something bothering you you have someone to talk too, except for your travel agency contact person. You eat your dinner together with a family, instead of searching for a new restaurant every day after an exhausting day at work. And you get the opportunity to join in on activities you wouldn't have though of if you were on your own. Take me for example; I've already joined in on both a choir practice, church service, and even a body builder event last sunday. 

If you want to go in to town to party or do the touristy stuff, you always have the opportunity to book a night at a cheap hostel. I haven't had a bad experience with hostels down here. They have actually been much better than expected. 

And not to forget; the travel tips you get from your local family is the best. 

Problems with your host family can occur. The best thing to do in that situation is to talk with your family. And if that doesn't work for you, you'll always have your contact person. It is also a possibility for you to change host family. The travel agency often requires that you live by your first host family at least three or four weeks before you make the change, because the first weeks in a new country is normally tough either way. So stay in there! :-) 

//
Hils på min Sør-Afrikanske mamma og pappa . Flotte mennesker som får meg til å føle meg både velkommen og trygg.
// Say hello to my South African mum and dad. Two human beeings that makes me feel welcome and safe.

Dette er meg og den talentfulle vertssøstra mi(hun har en nydelig sangstemme) med hver vår skål fruktsalat ute på trappa. Som dere kan se så er hun kledd for vinter, mens jeg, ja, er en smule mer lettkledd og nyter sola - vintersola her er i blant som norsk sommer. Nesten. Noen ganger. Hjemme ville jeg faktisk ligget langflat på verandaen i bikini i slikt vær.
//
This is me and my talented host sister (she has a lovely singing voice) at the stoop eating fruit salad. As you can see, she is dressed for winter, and I'm, well, more enjoying the sun - it's like the norwegian summer. Almost. Sometimes. Back home I would be in my wearing my bikini tanning on days like that.
I tillegg til disse herlige tre, så har jeg vært så heldig å havne i et hjem hvor jeg har en fem år eldre storebror, ei tante, et søskenbarn, og til og med ei bestemor. Du finner oss spredd bak forskjellige inngangsdører, med felles bakgård, men de fleste av oss spiser middag sammen hver dag.

Jeg trives skikkelig godt her nede.
//
In addition to these three lovely human beeings, I've been so lucky to have both an older host brother, a host aunt, a host cousin, and even a cute grandma. We all have different entrances, but share the same backyard, and the most of us gathers around the livingroom table for supper every day.

I enjoy my stay here down south.

- Har du noen gang bodd hos en vertsfamilie? // Have you ever lived by a host familiy?

Åsså må dokk sjå te å kommenter da! Smil. / comments are nice

Follow on Bloglovin

Follow on Bloglovin

No comments:

Post a Comment