May 24, 2013

How to: India

I denne posten har jeg valgt ut mine favoritt-to-do i India. Jeg reiste i seksten dager, og fikk oppleve så mye mer enn jeg noen gang kunne forestilt meg. 16 dager, 8 byer, 9 templer og fort, mat som fikk smaksløkene til å svimle, hjemmelagd indisk godteri, Bollywood-kino, og  besøk i the Dharavi Slum med RealityTours. Jeg vet nærmest ikke hvor jeg skal begynne. India er og blir et av de beste landene jeg har reist i. Rikere land skal du lete lenge etter.

India er et utrolig billig land å reise i, og de beste opplevelsene får du når du oppsøker den lokale befolkningen til fots. Slå gjerne av en prat også - det får du mye igjen for. Jeg har ikke møtt et folkeslag som er mer vennlige og hjelpsomme enn inderne. Jeg ble geleida fra ende til annen gjennom flyplassen i Delhi - fikk hjelp med bagasje, veksling (og kvitteringa fikk jeg beholde) og veien ut til å finne taxi, og derfra bare fortsatte det. Selvfølgelig skal man ta sine forhåndsregler og ikke være for godtroende, men India - det er landet sitt det. Jeg er forelska i fargene, maten, markedene, hjertevarmen.

Bortsett fra å gå tur i India, spise curry-mat, ri på kamel og kjøre MASSE tuk-tuk, så har du selvfølgelig de store attraksjonene du bør få med deg.

Her er mine favoritter. (Besøk lenkene for å se/lese mer.)

Agra - Taj Mahal, Red Fort
Jeg har aldri før opplevd at et byggverk tar pusten av meg. Jeg trodde det var et uttrykk som bare ble brukt i bøker for å få noe til å virke majestetisk. Men Taj Mahal - Ågud. Tiden stod stille.
Et annet byggverk du også bør få med deg når du først er i Agra er det kolossale Red Fort, bygd av samme mann som bygde Taj Mahal. I Red Fort kan du faktisk gå deg bort samtidig som du ser apene leke med kråker oppe på takene - og det lille hvite templet inne bak fortets murer - så nydelig. (Det er ikke så mye annet å gjøre i Agra - så du trenger ikke mer enn en dag her.)

Etter Agra ville jeg dratt videre til Jaipur.
Det her er byen hvor du kan bruke noen dager. Gå i de uendelige markedsgatene og snus på krydder, prøvesmak hjemmelagd indisk godteri, kjøp deg billige Ali Baba-pants, og dra på Bollywood-film i Indias flotteste kinosal. Dra ut til fjellene tidlig dag to og besøk apetemplet, og avslutt med å besøke Amber Palace.
( Den koseligste hotellopplevelsen får du forresten på familiehotellet Jaipur Inn, right in the middle of the Orange City. :-) )


Fra Jaipur kan det være fint å sette kursen mot rolige Pushkar.
Pushkar er Indias helligste by, og det er kjøre - og alkoholforbud i sentrum, noe som gjør Pushkar til en rolig liten idyll med the Holy Lake of Pushkar i midten. Her finner du de billigste buksene og kamelfigurene - vi shoppet i timesvis. Om du heller er interessert i historie og kultur kan du oppsøke verdens eneste Brahma-tempel midt inne iblant alle butikkene. 

Udaipur er byen jeg ville jeg avslutta i. Her er det en smule dyrere, men du får mye for pengene. Oppsøk små lokale reisebyråer og finn tegne - og malekurs, matlagingsklasser, og dra på båttur på Lake Pichola og besøk vanntemplet for å få ro etter markedsgatene(Ja, de er her også).

Noen timer fra Udaipur finner du Ranakpur Temple. Jeg hadde ikke hørt om det før jeg var der, ikke sett noe om det på tv eller funnet noe om det i reisereportasjer på nett. Det er litt kjøring for å komme dit, men det er verdt det. For meg var Ranakpur Temple på høyde med Taj Mahal. Det var så innmari vakkert!


udaipurblog.com - for mer info om Udaipur-området - her er det mye å gjøre!

Om du ønsker strender, så er visst sør-kysten the place to be, ifølge inderne selv. Og de har jeg lært meg å høre på.

Har du fortsatt tid og penger igjen - dra til Mumbai og få med deg en av de guida turene til Reality Tours. Gruppa mi besøkte The Dharavi Slum. Der lærte, så jeg og fikk høre ting som kommer til å være med meg hele livet. Jeg ble rikere.

Når du er  i India spis all den indiske maten du klarer, men for all del, hold deg unna gatekjøkkenmat og dropp idoformen, så holder du deg frisk. Ta med et godt kamera for å fange fargene, og husk flere minnekort slik at du har en backup om kameraet ditt skulle bli stjelt. Ikke vær redd for å be om hjelp. Vær åpen, embrace the bizarre, and expect the unexpected!

- Har du noen gang vært i India? Hva var i så fall din beste opplevelse? 

//
Places to visit and things to do in India. Google the names :)
Follow on Bloglovin

6 comments:

  1. Åh, har veldig lyst til å dra til India, men det blir ikke før etter Cuba og Australia! Kommer vanligvis sannsynlig til å reise alene, og India slår meg som en hektisk plass med masse folk og inntrykk, så må få litt mer kjøtt på beina først tenker jeg. ALLE APENE JEG SKAL HILSE PÅ!!!

    Hvor lang tid tror du oppholdet bør være på for å få maksimalt utbytte? Kommer ikke til å reise til et land to ganger i eventyr-forbindelse, så må gjøre unna alt på en gang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg mener tre uker er fint :) Da rekker du se akkurat nok til at du ikke blir lei templer og fort - for det er fint mulig, samtidig som du har tid til å trave rundt på markeder, ligge på strendene i Goa og puste litt iblant. :)

      Delete
  2. sv: takktakk! :D

    Å wooow! India! Så utrolig spennende det må ha vært, og hørtes ut! For meg som ikke har vært lengre vekk enn Hellas, så virker India som en helt annen verden haha.

    ReplyDelete
  3. India ser så kult ut! Må dit en gang :)

    ReplyDelete
  4. sv: Et sted må man jo starte, og det kan like gjerne være her hjemme:)
    Så mange fine tips! Jeg skal til India til våren, hovedsakelig for å være med på Holifestivalen, men vurdere å bruke noen ekstra feriedager på å reise litt rundt:)

    ReplyDelete
  5. åå jaaa, fint innlegg! må jo nesten få med india på asiareisen. tempeler og markeder er midt i blinken! takk for tips!

    ReplyDelete