April 21, 2013

Welcome to the city of birdflu

Shanghai, Kina, dag 29 

Dag tjueni dere. Jeg har nå vært på reisefot i over fire uker. De første ukene fløy - jeg elsket India. De siste ukene har vært litt traurige. Formen har ikke vært helt til stede, og nattogene og jeg er ikke helt venner. Babyer skriker, røykeværelsene er så og si rett ved siden av kabinene, mennesker vandrer hele natta, og kineserne står opp klokka seks hver_morgen. Nattoget sist natt gjorde i tillegg halve gruppa skikkelig forkjøla. Som om ikke jeg var i dårlig nok form fra før av. (Fikk noe dritt slengt i trynet på en bussholdeplass i Xi'an. Aner ikke hva det var. Men det har gjort at jeg i to dager nå har hatt skikkelig sår hals, sviende øyne og kløende ansikt. Heldigvis er det på bedringens vei nå.)

Sånn bortsett fra å være sliten på inntrykk, og mye farting - KINA ER SÅ SVÆRT!, så har jeg hatt det fint også. Gruppa jeg er med nå er veldig god. Det er flere yngre som reiser alene enn i sist gruppe, og jeg har noen å snakke fortrolig med - og å få en klem av.

Etter en sen vegetarlunsj (risikerer ikkeno) i dag, på det som må være Shanghais minste restaurant,  fikk vi alle noen minutter nedpå før vi dro til Circus of Shanghai. Utøverne var på min alder, sjukt vågale, og det gikk nesten galt opptil flere ganger. Har aldri vært så glad for å ha et stort skjerf å gjemme meg bak. 


I morgen blir det marked, orientation walk og Museum of Shanghai. Til førstnevnte er munnbind innkjøpt. Hejhej fugleinfluensa! 

Utsikten fra hotellvinduet mitt. (Det hersker ingen tvil om at jeg er i en storby. PS: Det er faktisk kinesere som kan engelsk her! LYKKE.)


- Noen av dere som har vært i Shanghai?

No comments:

Post a Comment