April 11, 2013

Sikh Temple

Delhi, dag 1

CEO-en vår arrangerte en tuk-tuk-ride til et nydelig Sikh-tempel for middag etter aller første gruppemøte. (Sikhene er de som gjemmer håret sitt -type sånn.)

Vi leverte fra oss skoene våre, vaska både henger og føtter. Da vi trådde over dørterskelen, inn til templets matsal, stilnet veggen av stemmesurr. Det er nemlig ikke hver dag at det kommer femten hvite mennesker, med skaut på hodet, inn i tempelet for å ta del i et måltid. På gulvet satt det inder på inder i kø for å få ta del i et gratis måltid. Et måltid man får gratis om man tar del i driften av templet. Nettopp det gjorde vi også. Vi fulgte etter Dushyant(CEO) som en gjeng gåsunger inn på kjøkkenet, planta rompa nedpå smale trebenker, og startet å bake ut naan-brød. Jeg var så heldig å havne ved siden av en indisk gutt på elleve-tolv år, som mer enn gjerne viste meg hvordan man gjorde det skikkelig. Om jeg gjorde noe riv ruskende galt, tok han likesågodt deigklumpen ut av hendene mine, og viste meg hvordan det skulle gjøres. Han smilte fornøyd da jeg knekte koden.

Køen til matsalen.
For å rettferdiggjøre køsniking ble vi plassert inntil veggen som en attraksjon for sikhene.
Mannen bak oss løp rundt og støvsugde mattene for matrester mellom alle puljene. Virkelig løp.
 Alle sikhene.

Absolutt alt i templet er drevet av frivillige. Det er de frivillige som kjøper inn råvarer, vasker, lager mat, rydder, deler ut mat osv. En evig rundgang av godhet. På det meste kan det være flere tusen innom til middag på en dag. I nabobygningen holdes det gudstjenester.

Det her var en middag som det, for meg, vil ta lang tid å fordøye.

1 comment:

  1. ser ut som du har en fantastisk tur. nå drar jeg selv snart på tur. det skal bli helt nydelig :)

    ReplyDelete