April 1, 2013

Painting Class

Udaipur, dag 10.


Etter en båttur på innsjøen med besøk i et  lite, sjarmerende vannpalass jeg gjerne skulle sett mer av, surra jeg rundt litt i gatene med the norwegians før jeg fant Kate, tok henna-tattovering  og deltok i en painting class. (Henna-tattoveringen skal dere skal få se senere. Den er så fin!)


Painting classen var crazy. Vi satte oss ned på gulvet - fikk utlevert hvert vårt blanke ark og en blyant, og fra bunken sin trakk kunstneren vi skulle lære av, bilde etter bilde av elefanter, kameler, påfugler og mer, og så sa han: Velg den dere vil male. Jeg valgte kamelen, som representerer kjærlighet. At jeg i det hele tatt viser dere bilde av maleriet mitt her viser hvor stolt jeg er. For jeg trodde virkelig ikke jeg kom til å få til noe som engang lignet på en kamel. Standarden min på tidligere tegninger har vært blomster, hjerter og fjell i solnedgang. Jeg kan å lage kort jeg - ikke male. But it turned out very well, didn't it?

Teksten på bildet er det indiske ordet for kjærlighet skrevet på hindi.


Middag spiste vi på en nydelig restaurant i vannkanten til Lake Pichola. Det var så fint med lysskinn ifra byen, som danset i vannskorpa, levende musikk fra en trommis og en sithar-spiller, turens andre drink - en super whisky sour, godt selskap ( gruppa har virkelig miksa seg bra nå. Vi skravler med hverandre hele gjengen.) og ett herlig måltid. Det er så rart. Hjemme får du meg nesten ikke til å spise noen form for ost og tomat - det er noe jeg virkelig ikke liker. Men i dag har to av tre måltider bestått av disse ingrediensene. Krydderet har så utrolig mye å si. Jeg mumser i meg hva det enn er her borte i østen. Matlove.

Jeg elsker forresten Ali Baba-buksene. Det føles ut som å gå i pysj hele dagen. Fabelaktig.

- Er du god til å tegne eller male? 

I morgen tidlig setter vi oss på toget til Ahmedabad. Vi snakkes sikkert der!

Følg meg videre på reisen gjennom India og Kina via bloglovin', eller få nye innlegg på mail ( fyll inn mailadresse i feltet i høyremargen.)

3 comments:

  1. Wow Eirin, ser ut som du har det helt fantastisk..
    Jeg reiser til India om 2uker selv, og har noen spm.
    Hvilken solfaktor bruker du?
    Hvor kaldt blir det om natten?
    Hva er det varmeste plagget du har med deg?
    Er det noe du skulle ønske du pakket ned i sekken?
    Har du med deg data? er det der du blogger fra?
    Har du med deg flere bankkort enn ett?
    Hvor stort er budsjettet ditt?

    Hilsen Ina-med-litt-reisefeber <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello, hello! This is India calling!

      < I fjeset har jeg kjørt trevde, og 25 på kroppen. De dagene vi ikke kommer fram til destinasjonen vår før utpå ettermiddagen bruker jeg ikke solkrem i det hele tatt, med mindre jeg skal sole meg :)
      < Det blir ikke kaldere på soverommet enn det du stiller inn aircondition-anlegget på. Enest på de høyeste takrestaurantene sent på kvelden at det kan være fint med en tynn cardigan eller noe. Jeg anbefaler deg å kjøpe et skjerf til å legge rundt skuldrene (også fint til tempelbesøk) når du kommer til India.
      < Det er fint å ha en langbukse og lange strømper til flyturene, ellers har du ikke behov for varme plagg.
      < Jeg har absolutt alt jeg trenger :)
      < Har med meg en liten,snasen Samsung Netbook. Veier lite, og om den blir ødelagt er det ikke verdens undergang.
      < Jeg har et vanlig visa-kort, som jeg bruker når jeg tar ut penger ( jeg har enda ikke møtt på en plass hvor jeg kan betale med kort. I tillegg har jeg skaffet meg et MasterCard Gold fra Sparebank 1, i krisetilfeller. (Om du betaler over halvparten av reisesummen med kortet får du reiseforsikring med på kjøpet. ) Visa-kortet er i pengeboka, Mastercardet i ei lita pengelomme jeg kan feste på innsiden av bukselinningen. ( Kjøpes på Nille.)
      < Jeg har spart penger veldig lenge, så jeg har ikke tenkt så mye budsjett, men prøver å holde meg til de litt rimeligere måltidene på finere restauranter. Det smaker fortsatt godt og metter like bra :))) Hah. For mat en hel dag betaler du i snitt 500 INR - typ 55 NOK. Vann finner du oftest billigst i små kiosker ved hotellet.

      Om du har muligheten, ta med deg en stor minnepenn med alle viktige papirer i ei snor til å henge rundt halsen. Ha også ekstra papirkopier i sekken og pass alltid lett tilgjengelig. ( Minnepenna er også fin å ha som backup for bilder.

      God tur, kos deg masse! Du vil elske India ;)
      ( Spør etter de mer u-turistifiserte restaurantene og severdighetene i resepsjonen din for å få den beste opplevelsen. )

      Delete
  2. REISELYST!

    Og nei, jeg er ikke spesielt flink til å tegne - men det går så fint så!

    ReplyDelete