April 13, 2013

Kung Po Pork

Yangshuo, Kina, dag 20

Når dere leser dette sitter jeg for andre gang på et natt-tog. Denne gangen for 21 timer. Galskap.

Torsdag sprang jeg som en tulling fra det ene til det andre. Etter frokost var det tur for supermarked-shopping, lunsj (type popcorn og blåbær-smoothie), kalligrafi-time og kokkekurs. Hvilte ikke et sekund før jeg la hodet på puta i ti-tiden. Forsvant inn i drømmeland rimelig fort. Bieber, Rihanna og PSY klarte ikke trenge gjennom øreproppene den kvelden. (Hotellet jeg bodde på lå midt i ei travel bar-gate.)

Kalligrafikurset var veldig interessant. Vi jobbet både med figurer, stil, ord og uttale, og læreren så ut som han var tatt rett ut fra en Mulan-film.


Kokkekurset storkosa jeg meg på. Så gøy å endelig lage mat igjen! Vi lagde fire forskjellige retter, alle alene fra bunnen av. Vi fikk før hvert måltid en liten instruksjon, deretter fant vi vår egen wok og slengte oppi både grønnsaker, kjøtt, soyaolje, østerssaus og soyasaus. Og gud, så godt det smakte. Jeg svidde ingen ting, lo masse, og spiste for tre. Tommel opp!


PS: Eirin på kinesisk blir forresten Ai lén, som betyr good character. :))

Nihao 你好 !

No comments:

Post a Comment