April 6, 2013

Happy Holi

The colorful festival of Holi is celebrated on Phalgun Purnima which comes in February end or early March. Holi festival has an ancient origin and celebrates the triumph of 'good' over 'bad'. The colorful festival bridges the social gap and renew sweet relationships. On this day, people hug and wish each other 'Happy Holi'.* http://www.holifestival.org/

Dag nummer to av Holi-feiringen er en eneste stor fargekrig, hvor det er om å gjort å farge de rundt deg mest mulig, med både pulverfarge og vannfarge. (Dag én har de små bål overalt og bærer blomsterkranser når mørket faller på.)
Vi feiret Holi med gruppa i en liten landsby, mellom Jaipur og Pushkar, kalt Tordi. Barna i landsbyen ble helt ville da de fikk se 16 ekstremt entusiastiske utlendinger komme gående for å joine feiringa. Vi holdt på rundt en time - og ikke et klesplagg unnslapp fargen. ( Den sterkeste fargen, rosa, satt igjen på kroppene til mange i flere dager. Room-maten min, Kari, har fortsatt rosa flekker i  håret.)
De minste jentene var de søteste. De så på deg med store, brune øyne, sa "Happy Holi", og forventet at du skulle bøye deg ned. Og når du gjorde det smilte de bredt og strøk farge på kinnene dine med små, forsiktige fingre. Tenåringsguttene derimot. Herregud. Det kunne gjerne komme fire på en gang for å overfalle deg. Jeg endte opp med å spytte oransje, se rødt (dobbeltbetydning. obsobs!), og det rant grønt vann fra øret mitt.


Feiringa var for min del a bit over the top, men det er gøy å ha opplevd det. :-) Jeg har feiret Holi Festival i India, liksom.

Få de siste oppdateringene fra India, og bli med videre på tur gjennom Kina via bloglovin', eller følg med via mail ( fyll inn mail-adresse i feltet i høyremargen.) 

2 comments:

  1. Wuhuh, må være det de viser på den nye reklamen til Sony som jeg er rimelig sikker på at du ikke har sett, haha. Det spruter alle rosa og blått på hverandre, og ligner litt på deg. Gøy å vite hva det er! HAVE FUN!

    ReplyDelete
  2. Kuult! Jeg feiret Holi selv i fjor i India, i den lille byen Orchha. Det var en sinnsykt opplevelse! Kjenner meg også igjen i det med at det var vanskelig å få bort fargene, haha. Jeg var faktisk så rosa i håret selv flere uker etterpå når jeg kom hjem, at jeg dro rett til frisøren og farget håret brunt for første gang på mange år, etter å lenge ha vært blond.. :p Men men, it's all part of the experience! God tur videre :)

    ReplyDelete