March 2, 2013

Oppdagelser i lærertilværelsen

Fremmedspråklige elever i dag har mye større innpass i klassemiljøet enn de hadde da jeg selv gikk på barneskolen. Det er så bra!
Tilliten man får fra de yngste elevene henger i en tynn silketråd; Den er vanskelig å spinne, utrolig fin å ha, men ryker lett. Det gjelder å trø varsomt og å ha klare regler.
Konflikter løses best av elevene selv, med læreren selv bare som en lyttende og ordstyrende tredjepart. (PS: en gruppeklem eller hand-shake som avslutning er alfa omega.)
Det er fullt mulig å få den mest sjenerte eleven til å snakke foran sin egen klasse. Det gjelder bare å skape trygghet. I dag leste alle mine andreklasseelever tekstutdrag alene foran klassen sin. Det var ingen som nekta å komme opp, det var heller de som ville lese mer.

Tilværelsen som lærer er utrolig interessant, krevende, givende, uforutsigbar, inspirerende, slitsom og morsom - og hver dag er unik. Elevene er så vakre på hver sin måte, og husk, selv den hissigste elev har en grunn til å oppføre seg slik hun/han gjør.


Jeg starta som musikklærer for en 5., 6. og 7. klasse, gikk over til  å bli "kontaktlærer" for en andreklasse ( hadde de i alle fag og skrev ukeplaner som en helt(!) i januar), og nå på tampen - i hele februar - har jeg hatt faste undervisningstimer i begge andreklassene i tillegg til å ha norskopplæring på enkeltelever. Det er trist at jeg har igjen toppen fem arbeidsdager før jeg skal ha litt "før reise-fri". Jeg skal ikke utelukke at noen tårer sniker seg nedover kinnene mine når jeg gir hadeklem til de gode elevene, - og tilliten og rutinene jeg har bygd opp sammen med noen av de faste elevene mine, og arbeidsmiljøet (som bare er helt toppers!). 
Å besøke de når jeg er hjemme i mai er jeg bare helt nødt til.

- Hva jobber/har du jobbet med? Og hvilke erfaringer har du?

4 comments:

  1. Du høres ut som en veldig flink og omsorgsfull lærer :)

    ReplyDelete
  2. Jeg har jobbet som lærer siden 1993 - men jeg er IKKE gammel. (Har bare fått mye erfaring.) Store deler av min lærerperiode har jeg også hatt musikkundervisning i alle trinn.
    Læreryrket er veldig spesielt, og jeg har ALDRI angret på at jeg valgte denne jobben.
    Verden - og ikke minst elevene - trenger gode rollemodeller, trygge voksne og lekende lærere. Det virker som du er en slik voksen.
    Stå på!
    Og kos deg med elevene og musikken - en deilig kombinasjon!!!

    ReplyDelete
  3. Selv er jeg jo ikke akkurat så aktiv i arbeidslivet, ettersom jeg fremdeles går på VGS (og skal i Forsvaret til høsten!) Men litt har jeg jo fått med meg, guide og resepsjonist på Norsk Industriarbeidermuseum (som og inkluderer krigshistorien, kanskje du har hørt om Tungtvannsaksjonen?). Slutter nå i april, blir så trist nå som jeg virkelig er inne i jobben og kan så masse. Jobben har åpna øynene mine for industrihistorie og norsk historie generelt!
    Og den lokale krigshistorien gir meg så mye stolthet og gir meg lyst til å være med å forsvare landet selv!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gjør meg så godt å lese den siste setninga di! Alle bør være med å gjøre en innsats. Har en pappa som selv er over gjennomsnittet interessert i krigshistorie - og det har nok smitta over på meg. Kjøpte boka om Joachim Rønneberg til pappa i bursdagsgave sist ;):)

      Delete