March 3, 2013

Korps-kids

#allesnakkerkorps

Den lille jenta med gråblå øyne klatrer opp på den blomstrete pianokrakken, og løfter forsiktig ned den sølvblanke fløyta fra pianoet. Hun synes den var så fin der den lå. Måtte bare ta den ned for å se på den. Hvordan hun spiller på den, er hun ikke helt sikker på. 
      Med litt rettledning fra en mamma dukker det etter hvert noen lyder opp. Tonene gir jenta en deilig følelse av mestring. Dette er noe spesielt, det kjenner hun med en gang. Da hun begynner i andre klasse får hun begynne å ta spilletimer. Spillelæreren gir henne nøkkelen til rom hun tidligere bare kunne drømt om å tre inn i. En helt ny verden åpner seg. Og etter et år med eksperimentering, og ukontrollerte toner i hytt og gevær, får hun melde seg inn i byens skolekorps. Her møter hun en verden hvor alle er velkomne - enten de er små, store, sjenerte, selvsikre eller fjasete. Alle får være med. Det finnes ingen innbytterbenk. Med hvert sitt instrument, og med ulike, spennende noter foran seg, sitter korpsmedlemmene og fletter toner sammen til musikk. Mestringsfølelsen melder seg igjen hos jenta, og hun smiler - her føler hun seg hjemme.


En som spiller et instrument har valgt seg en hobby for livet. I korpsverdenen lærer du å samarbeide med medmusikanter i alle aldre, det finnes ingen innbytterbenk for de som "ikke er gode nok", og uansett alder og nivå så finnes korpset hvor du kan utvikle eller eventuelt bare kose deg.

Uten korpsmusikere - hvem skulle spilt inn film - og spillmusikken mange av dere er så glad i? Hvor skulle de store orkestrene rundt om i verden, som KORK(NRKs orkester), BBC Orchestra, og Wien Filharmoniske Orkester, som holder nyttårskonsert hvert år, hentet musikerne sine fra? Vi trenger korps i hverdagen vår.

Korps er en hobby som er så mye mer enn bare 17.mai; Jeg minnes korpscup i Ålesund, hvor vi vant i underholdningskategorien med musikk av John Williams - så stolte vi var på vei hjem!, nordiske dager i Finland med hagl så store som tennisballer, bussturer med latter og nerding av korpsmusikk, stevner og sommerkurs i inn - og utland, deilige kakepauser på øving, og nærmest overalt hvor jeg nå reiser i Norges langstrakte land - så kan du være sikker på at jeg møter på venner og kjente jeg har fått via korps.

Første vaktparade på Karl Johan, med Hans Majestet Kongens Garde, gjorde all gatemarsjeringen med skolekorpset verdt det. Fysøren.

Foto: Jørgen Grindal Engeset og Thor Håkon Ulstad.

I forhold til mange andre fritidsaktiviteter er korps billig - instrument får man ofte leie fra skolekorpset selv for en billig penge(hos noen er det også gratis), halvårskontigenten ligger på ca.800-1500 kroner, de fleste korps har søskenrabatt, og uniformer betales bl.a. av at medlemmene selv selger lodd. Egenandelen på stevner varierer.

Og til dere voksne der ute som er redde for dugnad; det er  i k k e  m a n g e  d u g n a d e r  i korps. I løpet av de ti årene jeg gikk i Kristiansund Skolekorps kan jeg huske to dugnader; én da vi skulle flytte musikklageret - og én da vi pusset opp korpsrommet.

Uten instrumentet og skolekorpset hadde jeg ikke hatt muligheten til å bli musikkgardist.
At jeg som lita jente startet i korps ga meg muligheten til å bli verdens beste i noe. Tenk det.

Jeg brenner for korps. Jeg digger det, og samtidig har jeg hatt dager dager da det er tusen andre ting jeg heller ville gjort enn å spille. Men jeg har fortsatt. Og takk og lov for det. Jeg har valgt verdens beste hobby.

PS: Før jeg i det hele tatt har flytta tilbake til Oslo så har jeg via herlige korpsvenner skaffa meg innpass i et nytt korps. Hurra! :-)

+ er du en korps-kid eller en person med et udefinert forhold til korps, så kan innlegget tidligere med-gardist Grinden skrev tidligere i uka være noe for deg. LINK HER.

- Hva mener DU om korps?

#allesnakkerkorps

Follow on Bloglovin Du kan også følge bloggen via mail - fyll inn mail-adressa di i feltet i høyremargen.

7 comments:

  1. For et fint innlegg. Musikk og kreativitet er viktig, og dermed også korps!

    PS. Var du tilfeldigvis i HMKG sammen med en som heter Tommy? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk - den dagen enda flere ser det samme som deg.

      SV: Kan ikke komme på å ha møtt noen Tommy - ikke i kp.3 (musikk -og drill) i hvertfall ;)

      Delete
  2. Åh, korps høres fantastisk ut! :-)

    ReplyDelete
  3. Jeg var med i korps i rundt 7 år og storkoste meg! Akkurat nå er jeg musikklærer, for to ivrige elever og jeg lærer de å spille kornett! Savner å være med i korps <3

    ReplyDelete
  4. Jeg har ikke ment så mye om korps, men nå tenker jeg jo: awesome, awesome, awesome! Jeg opplevde ikke et miljø hvor alle var velkomne før på videregående - tenk så herlig å oppleve det allerede i 2. klasse! Og det er awesome at du er blitt så flink :D Grattis, på en måte :)

    Ps: jeg får ikke lagt inn bloggadressen og navn her men: http://utvei.blogg.no står bak denne kommentaren! Haha :)

    ReplyDelete
  5. Herlig å lese! Vi som er midt inni det vet hvor fantastisk det er - og det er skjønt å se at flere deler opplevelsen.
    Hilsen 40-åring med 30 år i korps (10 av dem som dirigent for mitt barndoms skolekorps - måtte det bli mange flere!!!)

    ReplyDelete
  6. Så flott innlegg :) Jeg gikk på musikklinja i kristiansund..spilte i Symfoni orkesteret og i Ynglingen og var fløytelærer på musikkskolen :))

    ReplyDelete