January 30, 2013

Travel the world

Denne teksten har jeg skrevet for ei venninne som går på NKF.

«One travels more usefully when alone, because he reflects more. » - Thomas Jefferson

Jeg skal ut og oppleve verden; Først India og Kina, deretter Sør-Afrika.

I trettitre dager skal jeg leve i en sekk. Og i den skal jeg ikke ha så mye mer enn et par klesplagg, mikrofiber-håndduk, blondetruser som tørker fort, ibux, gaffateip, lakenpose og dagbok. Det viktigste, slik som kontanter, visa, id-papirer og lignende, plasserer jeg på kropp.

Jeg starter i curryens hjemland, hvor jeg bruker femten dager fra New Delhi til strandbyen Goa. Videre flyr jeg via Mumbai over til Hong Kong, og bruker atten dager på å jobbe meg oppover til mektige Beijing.

Tenk deg India med alle dets flotte farger, myldrende folkeliv, velduftende markeder, hellige kyr som vandrer i gatene, praktfulle Taj Mahal, og sterk mat som erter smaksløkene. Og Kina hvor jeg skal på todagers cruise på Yangtze River, besøke den Himmelske freds plass, se Terracotta-krigerne fra samfunnsfagboka med egne øyne, og gå på DEN KINESISKE MUR. Ohlala.

Organisert backpacking vil jeg kalle det jeg skal på. Jeg møter nemlig opp på et start-hotell i både New Delhi og Hong Kong, og i fra begge storbyene reiser jeg videre med en lokal guide, pluss en gruppe på omtrent ti-femten andre eventyrlystne ryggsekk-turister. Sammen får vi oppleve India og Kina gjennom de innfødtes øyne, og samtidig får vi besøkt de store turist-fellene. Vi skal blant annet spise hund i bakgården til lokale beboere, og sykle opp til små fjellandsbyer.

På bildet: Frøkna sjæl som reiser med HMKG i Herkules. Ganske kult.

Summen av alle backpacker-utgiftene mine, inkludert flybilletter tur retur Norge, visa, og lommepenger, kommer på omtrent førti tusen kroner. Førti tusen kroner for en måned spekket med opplevelser. Alle overnattinger og togturer er også inkludert. Det er ikke så verst. Tenk deg bare hva en to-ukers sydentur med dine beste venner koster.

Etter å ha hvilt kroppen – både psykisk og fysisk, snakket norsk igjen, og feiret nasjonaldagen med is, sprudlevann, og venner, oppsøker jeg på ny en stålmaskin som skal frakte meg til et eksotisk sted utenfor Europas grenser. Denne gangen bosetter jeg meg hos en Sør-Afrikansk vertsfamilie for ti uker. I Sør-Afrika starter jeg med en tredagers guidet tur, med utgangspunkt i Cape Town, hvor jeg blant annet får muligheten til å se Kayamandi Township og smake vin i Stellenbosch. Deretter tar jeg fatt på arbeidet. Jeg skal nemlig jobbe som frivillig i hele ni uker. Prosjekt er ikke bestemt enda, men jeg håper på å få innpass på en barneskole eller på et prosjekt som øker befolkningens AIDS-kunnskaper. I helgene kommer jeg til å ha en del fri, så da kommer jeg til å legge turen innom kjente Table Mountain, leke med de innfødte barna, og prøve å tilegne meg så mye kunnskap om den afrikanske kulturen som mulig.

Å reise ut i verden, som backpacker eller frivillig, er utrolig billig med tanke på hva du sitter igjen med; du får et førstehånds møte med en helt ny kultur, uvurderlige erfaringer, en skattekiste av historier du kan fortelle videre, praktfulle opplevelser, nye forbindelser, og garantert venner for livet. Lett på rompa, ta deg arbeid, spar pengene du tenkte å bruke på ny Mac, og reis du óg! Gjør det. Du vil ikke angre.

Du er aldri alene, selv om du reiser alene.

Se opp for neshorn til høyre!

1 comment:

  1. Det var litt av en rute! Du kommer til å oppleve så mye :D Har aldri backpacket selv, men har alltid hatt lyst!

    ReplyDelete