January 31, 2013

Å være i musikktropp

Det er fire måneder siden dim. Fire måneder siden jeg danset i himmelblå ballkjole, og takket for ett deilig år fylt til randen med opplevelser. Befalet vårt holdt taler; kapteinen sa vi var en av de beste musikk - og drillkontigentene han hadde jobba med.

I Skottland, under Edinburgh Military Tattoo, vant vi en flott sabel for "best performance".
Vi dro på Nord-Norges-turné; kjørte Oslo Bodø tur-retur på 7 dager, holdt 10 drilloppvisninger og 3 konserter. 
I den tyske byen Mônchengladbach gikk vi drilloppvisning for drøyt 12 000 mennesker på Borussia Stadion, og spiste oss smålig feite på schnitzel og kake. mmMm.


Den første permhelga var vi en gjeng forvirra garderekrutter som tok turen inn til Tigerstaden sentrum. Her ble vi japanernes drømmemotiv da vi stilte oss opp i rett på operataket.


I løpet av de elleve månedene vi var inne, gikk vi noen og seksti driller. Jeg gikk ikke alle på grunn av noen bein som bestemte seg for å være vrange, men jeg fikk gått på Kongens fødselsdag, 17. mai, Gardens dag(på min 20-årsdag), og første og siste i Edinburgh. Det er kult. Det viktigste med drill, var den himla gode mestringsfølelsen man fikk de gangene man virkelig traff på slaget i hver eneste vending og kjente at snerten og beinløftet bare satt. Gud, så deilig.
For meg er førstegangstjenesten så og si synonym med mestringsfølelse.


I november dro kompaniet på sin første og siste tredagers feltøvelse. Vi skjøt med vår fine HK416, som jeg lærte meg å bli glad i, lærte oss stridsteknikk og åling, og levde på FR*.
Jeg skjøt så bra på første runden at fenriken spurte om jeg hadde skutt før. Aldri, svarte jeg. Jeg var like overraska som ham over å få to niere og en åtter på første forsøk. Det rareste er at jeg fortsatte i samme stil (i liggende skyting vel og merke - stående var litt mer så som så).
Sett høyre og venstre arm i stødig posisjon, plasser kolben i skulder, pust rolig ut, kjenn at kroppen slapper av, hold pusten - og trekk av. 


*FR: Feltrasjoner - kok opp vann, sleng vann oppi posen med tørrmiks av ett eller anna slag, rør om, og VIPS! du har kylling i sursøt saus. Bølgen for FR.

- Om du har noen spørsmål om hvordan det var å være inne i Garden, er det bare å fyre løs!

Follow on Bloglovin

1 comment:

  1. IIIIIK! Vinnings i Edinburgh Military Tattoo sier jo litt om hvor flinke dere er!!! Åh, hurra!!!!

    ReplyDelete